DEG–Lederne

• Nye reformveje 2: En attraktiv vej til alle unge
    Pressemeddelelse

Reformkommissionen har netop i dag præsenteret deres anbefalinger til nye veje i ungdomsuddannelserne, som blandt andet adresserer udfordringen med, at alt for mange unge ender med hverken at have en ungdomsuddannelse eller et job.

• Computer, administration, noter

SVM-regeringen ønsker et Danmark med langt mere lokal frihed, ansvar og engagement, hvor ledere og medarbejdere har friere rammer til at yde en faglig indsats. Her skal Regeringen også tænke erhvervsskolerne med.

• DEG-L bestyrelsen 2023

Efter dagens repræsentantskabsmøde i Nyborg har DEG-L's bestyrelse fået ny næstformand, et nyt medlem og tre nuværende bestyrelsesmedlemmer er blevet genvalgt.

• Erhvervskaravanen

18. januar var DEG-L og DEG-B inviteret til første møde i det nye forum 'Sammen om Ungdomsuddannelserne'.

• Artikel i Altinget: Eux kan bidrage med flere faglærte
    Debat

Eux er en kombinationsuddannelse, hvor eleverne både bliver faglærte og studenter. Det er et guldæg i forhold til at sikre flere faglærte. På trods af dette er eux-uddannelserne udfordret af strukturelle bindinger og uensartet indhold, der står i vejen for, at uddannelsens potentiale kan indfries. De sten skal vi have ryddet af vejen.

• Vinderne af DM i Teknologi og Erhvervscase 2021
    Pressemeddelelse

Kreativitet, talent og innovativ idérigdom stod i kø, da finalen i DM i Teknologi og Erhvervscase for hhx- og htx-elever blev afholdt i København den 29. september. Tre htx-elever fra HCØ Lyngby vandt finalen i DM i Teknologi med deres opfindelse; en NPK sensor, der kan måle gødningen i jorden i landbruget. Vinderne af årets DM i Erhvervscase blev hhx-elever fra ZBC – Vordingborg, der havde udtænkt et foodtruck koncept for Lagkagehuset, der følger kunderne ud i ferielandet.

• DEG høringssvar

I DEG-B og DEG-L er vi grundlæggende ikke glade for udsættelse af solnedgangsklausuler, men i dette tilfælde, hvor udskydelsen skal løse en teknisk udfordring, indtil den nye elevfordelingsmodel træder i kraft for optagelse til skoleåret 2023-2024, giver det undtagelsesvist mening med en udskydelse.

• DEG høringssvar

Foreningerne bakker op om Børne- og Undervisningsministeriets ønske om at have et fuldstændigt datagrundlag for evaluering af gymnasiereformens initiativer. Samtidig foretrækker foreningerne, at der fortsat er en forpligtende deadline for revisionen heraf.

• DEG-L høringssvar

DEG-L mener, at det er vigtigt at se på, hvordan vi kan støtte elever med funktionsnedsættelser bedst muligt, så flere får muligheden for at gennemføre en erhvervsuddannelse. Derfor ser foreningen positivt på muligheden for at kunne udstrække uddannelsesforløb m.v. for visse elev- og lærlingegrupper.

• DEG-L høringssvar

DEG-L bakker op om ændringer af spørgerammen, så der inkluderes spørgsmål, som udmønter initiativ 10 i regeringens udmelding af 10. november 2020 om 14 initiativer for forebyggelse af seksuel chikane. Foreningen vil dog opfordre til, at spørgsmålet/spørgsmålene udformes, så skolerne får et nuanceret billede af problemstillingen og heraf også bedre muligheder for at kunne handle på målingens resultater.