Brainstorm, elev, post-it

Fremtidens 10. klasse

Skoleåret i 10. klasse skal bruges til at introducere og vejlede til alle ungdomsuddannelser, så eleverne efterfølgende kan vælge på et oplyst og kvalificeret grundlag.

10. klasse tæt på ungdomsuddannelserne

DEG-L’s interesse for 10. klasse bunder i et ønske om, at de unge vælger ungdomsuddannelse på et reelt oplyst grundlag.

Det er allerede i dag muligt for en kommune – efter driftsoverenskomst – at placere 10. klasse på en erhvervsskole. Og flere erhvervsskoler har allerede gode erfaringer med at udbyde 10. klasse på vegne af én eller flere kommuner. Der er med den politiske aftale ”Fra folkeskole til faglært” fra 2018 afsat 45 mio. til erhvervsskoler og kommuner, som skal bidrage til, at flere erhvervsskoler fremadrettet udbyder 10. klasseaktivitet på vegne af kommunen. Mange kommuner er allerede med, men alle bør motiveres til at afsøge muligheden.

Afklaring

DEG-L mener også, at det 10. skoleår skal være markant anderledes end grundskolen og have fokus på at give de unge de kompetencer og den afklaring, der skal til for at komme godt videre på en ungdomsuddannelse. Der skal være plads til at afprøve nye fag og mulighed for faglig fordybelse.

Miljøskifte

10. klasse bør indeholde et miljøskifte, hvilket betyder, at 10. klasse med fordel kan placeres i en campus med ungdomsuddannelserne. På den måde kan eleverne fastholde relationen til de kammerater, som starter ungdomsuddannelse direkte efter 9. klasse og selv blive en del af ungdomsuddannelsernes sociale liv. Erhvervsskolerne har erhvervs- og ungdomspædagogiske læringsmiljøer, hvor eleverne kan stifte bekendtskab med en anvendelsesorienteret tilgang til undervisning ved at omsætte teori til praksis i relation til et konkret fag.

10. klasse skal fortsat være rettet mod alle ungdomsuddannelser og sikre, at eleverne får en solid basis i dansk, matematik og engelsk. 10. klasse tilrettelægges endvidere, så eleverne gennem projekter får konkrete erfaringer inden for de erhvervsrettede hovedområder:

• Omsorg, sundhed og pædagogik
  • Kontor, handel og forretningsservice
  • Fødevarer, jordbrug og oplevelser
  • Teknologi, byggeri og transport.

Inspiration kan også findes i E2E, som er efterskolernes brobygningsprojekt med erhvervsskolerne med Innovations-Brobygnings-Opgaven (IBO) som konkret indsats. IBO erstatter traditionel brobygning og Obligatorisk Selvvalgt Opgave (OSO) med verdensmål, OSO, erhvervspraktik og brobygning i én opgave.

Finansiering

Forslaget kræver, at endnu flere kommuner sætter driften af 10. klasse i udbud, så erhvervsskolerne får mulighed for at byde ind på opgaven. Udbuddet vil være udgiftsneutralt. Der vil være behov for at afsætte midler til metodeudvikling af 10. klasse.