Folkeskoleelever til undervisning med ryggen til

Folkeskole til EUD

Trods massivt politisk fokus er det ikke lykkedes at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. Det kalder på løsninger i den folkeskole, som ligger forud for de unges valg af ungdomsuddannelse.

Læringen i folkeskolen skal udfoldes på måder, som imødekommer elevernes forskellige forudsætninger for at lære og for at blive motiveret. Eleverne skal ”kunne” det praksisfaglige for at kunne ”vide”, at det kan være en vej for dem i ungdomsuddannelserne.

Praksisfaglighed i alle fag

DEG ser et stort potentiale i at gøre folkeskolen meget mere praksisrettet og anvendelsesorienteret og mener at der skal praksisfaglighed ind i alle fag. Der er brug for, at læringen i folkeskolen udfoldes på mange flere måder, som imødekommer elevernes forskellige forudsætninger for at lære og for at blive motiveret.

Forslaget kræver efteruddannelse af lærere, udvikling af læreruddannelsen og bedre muligheder for samarbejder mellem folkeskoler og erhvervsskoler og erhvervsgymnasier.

Praksisfaglige valgfag og projektforløb

Der er behov for at styrke samarbejdet mellem folkeskolen og erhvervsskolerne ift. oprettelse af praksisfaglige valgfag og projektforløb, som vil kunne sikre, at eleverne i folkeskolen får større kendskab til erhvervsuddannelserne og får udforsket deres evner og talenter i en praksisfaglig retning.

At få valgfag og projektforløb i samarbejde med erhvervsskoler til at leve, kræver nye forbedrede og forenklede rammer og klare incitamenter i folkeskolen.

Erhvervspraktik skal prioriteres

DEG mener, at der er behov for, at erhvervspraktikken prioriteres, og at erhvervspraktikkens fulde potentiale udfoldes gennem en bedre vejledningsindsats.

Der skal afsættes penge til individuel vejledning ifm. erhvervspraktik i folkeskolen. En indsats forud for praktikken, der hjælper eleven til et relevant forløb og efterbehandling, der “oversætter” erfaringerne til konkrete uddannelsesmuligheder.

10. klasse tættere på ungdomsuddannelserne

DEG’s interesse for 10. klasse bunder i et ønske om, at de unge vælger ungdomsuddannelse på et reelt oplyst grundlag. Skoleåret i 10. klasse kan bruges til at introducere og vejlede til alle ungdomsuddannelser, så eleverne efterfølgende kan vælge på et oplyst og kvalificeret grundlag.

Forslaget kræver, at endnu flere kommuner sætter driften af 10. klasse i udbud, så erhvervsskolerne får mulighed for at byde ind på opgaven. Udbuddet vil være udgiftsneutralt.

Billede af næstformand for DEG-B, Kasper Palm

Kasper Palm