Virksomhedernes motivation for AMU

AMU
Bestyrelsesarbejde, papir, samarbejde

Der er et stort potentiale i at motivere virksomhederne til at benytte AMU, endnu mere end de gør i dag. Derfor har DEG samlet viden i et desk research og udarbejdet et værktøj til skolens bestyrelse for at inspirere til skolens drøftelse om virksomhedernes motivation for at benytte jeres kursuscentre

DEG har indsamlet viden for undersøgelser og konkrete erfaringer fra skoler, der har arbejdet målrettet med at øge virksomhedernes interesse for at benytte deres kursuscenter. Du kan læse og blive inspireret til skolens lokale drøftelse om virksomhedernes motivation for at benytte jeres kursuscenter i et desk research samt et værktøj til skolens bestyrelse.

Hovedkonklusion

Denne analyse sammenfatter hovedkonklusioner fra undersøgelser der afdækker, hvad der motiverer virksomheder til at bruge Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) som efteruddannelsestilbud til deres faglærte og ufaglærte medarbejdere. Herudover identificeres centrale barrierer, der afholder virksomheder fra at anvende AMU eller efteruddannelse generelt. Analysen er gennemført som et deskresearch blandt de nyeste analyser vedr. AMU.
Gennemgangen af forskellige rapporter og undersøgelser har ført til følgende konklusioner:

Motiverende faktorer for virksomheders brug af AMU

• Relevans og kompetenceopbygning: Virksomheder anvender AMU-kurser som en måde at opbygge relevante færdigheder og kompetencer hos deres medarbejdere, der kan sikre at virksomheden fx holde medarbejderne fagligt opdaterede, imødekomme teknologiske forandringer, øge produktiviteten og omstille virksomhederne til nye behov fx i forbindelse med grøn omstilling.

• Opfyldelse af lovkrav og certificeringer: AMU-kurser anvendes også til at opfylde lovmæssige krav og branchecertificeringer. Virksomheder kan være motiverede af behovet for at overholde gældende regler inden for deres specifikke brancheområde. Kravene udvikler sig løbende og aktuelt er der krav på vej inden for nogle brancher, der når det gælder den grønne omstilling.

• Styrke medarbejderes samarbejde og udvikling
    AMU-kurser kan bidrage til den relationelle sammenhængskraft i virksomheden ved at styrke ledelse og kommunikation og samarbejde mellem medarbejderne. Brug af AMU-kurser kan ligeledes dreje sig om fastholdelse af medarbejdere ved at tilbyde kompetenceudvikling og tilgodese medarbejderes egne ønsker for efteruddannelse.

Væsentlige barrierer for virksomheders brug af AMU

1. Manglende kendskab og opfattelse af behov: Nogle virksomheder mangler kendskab til AMU-kursernes relevans og indhold. Derudover kan virksomheder have en opfattelse af, at de enten ikke har behov for yderligere uddannelse eller at AMU-kurserne ikke giver de kompetencer, de har brug for. AMU-anses dermed ikke som et redskab til faglige opdatering og til styrke virksomheden ifht. nye faglige trends og udvikling.

2. Manglende kendskab til fleksibilitet: Virksomhederne mangler viden om, hvordan AMU-udbyderne kan tilrettelægge kursusforløb og rådgive om støttemuligheder, så det er fleksibelt for virksomhederne. Digitale læringsformer og mulighed for at tilgodese ønsker for hvornår og hvordan kurserne afvikles, er eksempler på den fleksibilitet, der er mulighed for i dag.

3. Manglende kultur for efteruddannelse og systematisk uddannelsesplanlægning: Mange virksomheder har ikke en etableret kultur for efteruddannelse og mangler systematisk uddannelsesplanlægning. Dette kan resultere i en manglende prioritering af efteruddannelse og en ad hoc-tilgang til uddannelsesbehovene hos medarbejderne.

Du kan læse hele analysen her:

Værktøj til bestyrelsen