Unges valgrejse mod hhx og htx

Gymnasier
Elever, læser

Analysen giver indsigt i unges overvejelser og begrundelser for at vælge gymnasieretning og gymnasium. Analysen skaber ny viden om, hvordan de nuværende ungdomsårgange oplever de erhvervsgymnasiale uddannelser, og hvad der påvirker deres overvejelser på valgrejsen.

Analysen afdækker fire hovedtemaer; de unges beslutningsproces, influerende personer, kriterier for valg af gymnasieretning og forskelle på HHX og HTX.

De unges beslutningsproces

Helt overordnet set går overvejelser og tvivl ofte på gymnasieretningen, hvorefter der tages højde for valg af specifik skole. For 65 % af informanterne har det været vigtigere at prioritere en bestemt gymnasieretning over en specifik skole. Mange informanter har relativt tidligt sporet sig ind på ønsket om at gå på gymnasiet. De ligger sig dog først senere fast på valg af den endelige gymnasieretning.

Influerende personer

Der er fire persongrupper, som har indflydelse på de unges valg af gymnasieretning. Vejledere og lærere har særligt indflydelse igennem overvejelsesprocessen i 7. og 8. klasse, hvor informanterne søger viden relativt bredt. Her afsøger de muligheder, interesser og fremtidsplaner. Forældre, søskende og venner påvirker særligt på de tidspunkter, hvor de unge nærmer sig valget.

Kriterier for valg af retning

Informanterne vælger gymnasieretning ud fra syv primære kriterier. Flere informanter beskriver processen som en plus/minus-liste, hvor der løbende tilføjes argumenter for og imod de forskellige muligheder der overvejes. De syv kriterier fremstår som en form for tragtmodel, hvor det øverste kriterium er af størst betydning.

Tragtmodellen 7 kriterier for valg af gymnasieretning

Forskelle på hhx og htx

Det er centralt at kende til prædikater for at skabe forståelse for, hvad de unge skal kunne se sig selv i for at passe ind på gymnasieretningen. Figur 8 og 9 viser et overblik over de prædikater, der er for henholdsvis HHX og HTX. Analyseresultaterne peger på, at det er essentielt for informanterne at kunne identificere sig med de øvrige elever. Prædikaterne kan bruges til at nuancere forståelsen af de erhvervsgymnasiale uddannelser, herunder billedet af de faktiske forhold på det enkelte gymnasium eller på retningen generelt. Data viser, at det for mange vil være givtigt at opleve, at nogle prædikater er mindre iøjnefaldende end forventet. Resultaterne peger på, at dette særligt kan be- eller afkræftes gennem oplevelser i brobygningsforløb eller ved besøgsarrangementer.

Prædikater for hhx og htx

Undersøgelsen bygger på både kvantitative og kvalitative data, der består af:

• 4.900 besvarelser på spørgeskema og 24 fokusgruppeinterviews med 1.g-elever på HHX, HTX og STX
  • 1.595 besvarelser på spørgeskema og 15 fokusgruppeinterviews med brobygningselever på HHX og HTX
  • 9 interviews med familier der har en ung i 9. klasse

Baggrund

Unges søgning mod de erhvervsgymnasiale uddannelser har været stabil henover de seneste år, men nu ser søgningen ud til at være faldende på HTX. Derfor er der grobund for at undersøge om og hvordan, erhvervsskolerne kan gøre mere for at tiltrække elever til HHX og HTX.

Emne