Guide til bæredygtig skoledrift

Bæredygtig skoledrift

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har udviklet et værktøj, der viser konkrete eksempler på tiltag og mål, der kan skabe en mere bæredygtig skoledrift på erhvervsskolerne. Værktøjet indgår i DEG’s strategi om at understøtte erhvervsskolernes arbejde med FN’s verdensmål og bidrag til den grønne omstilling.

Under indsatsområde 5 har DEG gennemført et projekt, der havde til formål at udvikle et strategiunderstøttende værktøj til at sætte fokus på bæredygtig skoledrift på DEG’s medlemsskoler.

Målet med værktøjet er dels at skubbe til en udvikling på erhvervsskolerne ved at give inspiration, der kan understøtte det lokale fokus på bæredygtig skoledrift. Herudover skal værktøjet skabe videndeling på tværs af skolerne. På længere sigt vil et øget fokus på bæredygtig skoledrift ligeledes kunne give skolerne et forspring i tilfældet af, at der kommer politiske krav, der vedrører skolernes drift.

Værktøj til bæredygtig skoledrift

Bæredygtig skoledrift handler både om skolens bygninger, udearealer, kantinedrift, indkøbspolitik mv. Ligesom bæredygtig skoledrift også binder an til skolens kerneopgave – hvor skolens drift kan inddrages i undervisningen. Dette værktøj tager afsæt i en bred definition af bæredygtig skoledrift og er inddelt i 9 temaer, som hver især har sin egen bæredygtige praksis, men tiltagene hænger naturligvis også sammen på tværs. I figuren fremgår de 9 temaer, som I kan finde inspiration til i værktøjet.

9 temaer for bæredygtig skoledrift - guide, værktøj

Projektet er gennemført i samarbejde med en projektgruppe med repræsentanter fra følgende skoler: Tradium, TEC, Niels Brock, U/Nord, Tietgen, ZBC, Jordbrugets Uddannelsescenter, SOSU Randers og NEXT København.

Det skal være let at investere i bæredygtig drift

Skolerne oplever, at investeringsrammer særligt står i vejen for, at de kan foretage langsigtede investeringer, der kan understøtte arbejdet med de grønne tiltag, som er afgørende i en tid, hvor skolerne også skal bidrage til den grønne omstilling. Partnerskabet anbefaler følgende tiltag, som kan løse udfordringerne med investering i bæredygtig skoledrift:

• Folketinget bør finde løsninger for selvejeområdet, som stimulerer investeringer i bæredygtige løsninger, ved bl.a. at adressere begrænsningerne i investeringsrammerne.
  • Folketinget bør prioritere, at dele af de midler, der er afsat til grøn omstilling, øremærkes til udvikling af grøn skoledrift i hele uddannelseskæden.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier arbejder for at gøre det lettere for skolerne at investere i bæredygtig drift. Gennem partnerskabet for EUD-området i Uddannelse i Bæredygtig Udvikling (UBU) har vi været med til at foreslå, at rammerne for grønne investeringer gøres mere fleksible.