Billede af artikel fra magasinet Efterskolerne om fribrobygning

Fribrobygning

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) og Efterskolerne har indledt et samarbejde, der skal skabe tættere integration mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne, hvor eleverne i højere grad får brugt deres hænder og styrket deres praksisfaglighed i undervisningen.

Hvis flere unge skal få øjnene op for mulighederne i erhvervsuddannelserne, må vi se på den nuværende brobygning mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne, hvilket DEG og Efterskolerne nu gør sammen.

Et helt konkret projekt er forbillede for samarbejdet – nemlig ’E2E’ (fra efterskole til erhvervsuddannelse). De seneste tre år har en række efterskoler og erhvervsskoler samarbejdet tæt med virksomheder for at klæde deres elever bedre på til at kunne træffe et kvalificeret valg af ungdomsuddannelse. Med støtte fra Nordea-fonden er der blevet udviklet et brobygningsforløb, hvor efterskoleelever helt konkret møder fagligheden på erhvervsuddannelserne gennem en projektopgave, der laves i samarbejde med både erhvervsskoler og virksomheder.

Eleverne skal bl.a. løse en opgave i et sammenhængende og nøje tilrettelagt forløb, hvor brobygning, erhvervspraktik og Obligatorisk Selvvalgt Opgave (OSO) er samlet i ét. Eleverne vælger et tema inden for de 17 verdensmål og kontakter og besøger en virksomhed for at identificere dens problemstillinger inden for temaet. På efterskolen udvikler eleverne herefter løsninger på problemstillingerne, og elevernes idéer matches med en erhvervsskole, som er løbende sparringspartner på opgaven. I skoleåret 2021/22 deltager 37 efterskoler og 41 erhvervsskoler i projektet.

Forsøg med fri brobygning

I Altinget d. 23. august 2021 foreslår Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, og Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne at skolerne får frihed i lighed med ”frikommuner” til at lave ’fribrobygning’ mellem efterskoler og erhvervsskoler frem til 2025.

Med ’fribrobygning’ ønsker formændene at grundskolens elever ikke bare besøger en ungdomsuddannelse, men at de kommer rigtigt ud i virkeligheden ved at modtage praksisnær undervisning hos lærere på en efterskole, en erhvervsskole og/eller virksomhed. Og at de får kendskab til jobmuligheder inden for erhvervsuddannelsesområdet. Vi skal ikke bestemme, hvilken ungdomsuddannelse, de unge vælger, men vi skal kvalificere deres valg.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Efterskolerne har gentagne gange understreget på politisk niveau, at en mere fleksibel overgang fra grundskole til erhvervsskole er én af de vigtigste ingredienser for at få skærpet de unges interesse for erhvervsuddannelserne. Opgaven vil foreningerne gerne løfte sammen.