Vinderne af DM i Teknologi og Erhvervscase 2021

Fra venstre ses: Claus Rosenkrands, uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv, Lars Kunov, direktør i Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier, htx-vinderne Benjamin, Emilie og Philip fra HCØ Lyngby, hhx-vinderne Alexander, Trine og Nanna fra ZBC -Vordingborg, samt Jason Cotta, CEO i Lagkagehuset.

Gymnasietalenter kåret ved DM for hhx- og htx-elever

Pressemeddelelse

Kreativitet, talent og innovativ idérigdom stod i kø, da finalen i DM i Teknologi og Erhvervscase for hhx- og htx-elever blev afholdt i København den 29. september. Tre htx-elever fra HCØ Lyngby vandt finalen i DM i Teknologi med deres opfindelse; en NPK sensor, der kan måle gødningen i jorden i landbruget. Vinderne af årets DM i Erhvervscase blev hhx-elever fra ZBC – Vordingborg, der havde udtænkt et foodtruck koncept for Lagkagehuset, der følger kunderne ud i ferielandet.

I de flotte lokaler i den gamle fondsbørs på Slotsholmen over for Christiansborg demonstrerede unge gymnasielever fra handelsgymnasiet (hhx) og det tekniske gymnasium (htx) på overbevisende vis, hvordan de evner at koble deres uddannelse i et erhvervsrettet perspektiv i form af kreative opfindelser og skarpe forretningsidéer.

Franchisecases, udvikling af kendiskage-koncept for årets casevirksomhed, Lagkagehuset, samt energisparende opfindelser til intelligente hjem og bæredygtigt gavepapir var blot nogle af de mange nyskabende idéer, der blev præsenteret for dommerne ved DM-finalen.

Benjamin, Emilie og Philip fra HCØ Lyngby tog guld i teknologi

I teknologi blev det tre gymnasieelever; Benjamin, Emilie og Philip fra HCØ Lyngby, der løb med sejren for deres NPK-sensor; en opfindelse, der kan minimere overgødning af marker og dermed unødig forurening. Dommerne beskrev deres opfindelse som ”et fuldendt produkt, der udover at have et kæmpe potentiale, også har et flot og intuitiv design”.

ZBC -Vordingborg med Alexander, Nanna og Trine tog førstepladsen ”Lagkagehusets foodtrucks”

For hhx-holdene var Lagkagehuset den erhvervscase, de skulle tage udgangspunkt i. Her gik førstepladsen til gymnasieleverne Alexander, Nanna og Trine fra ZBC – Vordingborg for deres idé til en Lagkagehuset Foodtruck, der følger kunderne ud i ferielandet. Dommerne lagde vægt på, at konceptet er ”skalerbart og bygger på bæredygtige elementer, som er et godt supplement til virksomhedens brandingstrategi”.

DM sætter fokus på elever, der er en del af fremtidens løsninger

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og Dansk Erhverv, står i fællesskab bag DM i Teknologi og Erhvervscase, der har til formål at udfordre i eleverne i teknologiske innovative løsninger og erhvervstalent. Også i år imponerede de unge med deres talent og engagement

- Jeg har kæmpe respekt for jer, og de løsninger I har fremvist i dag. I laver de ting vi alle skal leve af, som er med til at sikre, at vi også i fremtiden har et godt samfund. Hhx og htx er en genial uddannelse, fordi I evner at kombinere teori med anvendelsesorienterede løsninger og tænke entreprenant. Vi har brug for sådan nogle som jer i erhvervslivet. I er super seje, sagde Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv, til finaledeltagerne ved kåringen af vinderne.

Også Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier - Lederne har et budskab til de unge talenter:

- De unge, der deltager i DM, viser, at de kan koble deres viden og færdigheder til virkelige problemstillinger i erhvervslivet, hvilket er uundværlige færdigheder, når unge skal videre enten i erhvervslivet eller til videre uddannelse. Alle finalisterne i dag kan betragte sig selv som vindere.

Kitte Verup

Kitte Laurine Verup