Direktørmøde 1. marts 2023

Direktørmøde
1 marts 2023

Med de regionale møder og den nye regering som bagtæppe, zoomer dette direktørmøde ind på DEG-L’s prioriteringer på de korte og længere baner ift. regeringsgrundlaget.

Vi vil dykke dybere ned i regeringsgrundlaget og den nye ministers udmeldinger. Vi vil drøfte forskellige temaer med udgangspunkt heri og sammen prioritere indsatserne. På de regionale møder har deltagerne drøftet udfordringer og løsninger ift. øget gennemførsel på eud og eux, afbureaukratisering og tilsyn på erhvervsskolerne. Dette vil sekretariatet samle op på ift. løsninger på kort sigt, hvor man formentlig også vil kunne bringe nogle af de midler, som allerede er i sektoren bedre i spil. I forbindelse hermed skal vi også drøfte, hvordan vi bedst imødekommer elever og lærlinge med handicap, da dette også er på toppen af regeringens dagsorden.

Ift. den længere bane er der brug for, at direktørerne får diskuteret, hvorledes DEG skal forholde sig til øget adgangskrav til gymnasierne. Hvad er den politiske holdning hertil? Derudover skal vi have bragt voksen- og efteruddannelsessystemet i spil – både ift. akut opkvalificering og omskoling særligt ift. den grønne dagsorden, men også på lang sigt ift. at imødekomme behovet flere faglærte.

Vi håber desuden, at forslaget til finanslov 2023 er meldt ud, og at der derfor vil være mulighed for at drøfte dette på mødet. Samtidig kan det være, at der er sluppet noget ud fra Reformkommissionen.

Da tingene udvikler sig hele tiden, vil det endelige program blive indholdsudfyldt op til mødet, men rammen ser således ud:

• 09.30 - 10.00
    Morgenmad og ankomst
  • 10.00 - 10.15
    Velkomst og rammesætning
    ved næstformand Annette Vilhelmsen og direktør Jesper Nielsen (formand Ole Heinager er desværre forhindret i at deltage i mødet)
  • 10.15 - 12.00
    Den korte bane
    Hvad kan DEG spille ind med ift. øget gennemførelse og et tilsyn, der bygger mere på dialog og outputstyring fremfor proceskontrol?
    Hvordan kan skolerne få skabt fokus på egen pædagogisk og didaktisk praksis ift. at rumme eleverne som hele mennesker, måske snarere end i eksterne støtteforanstaltninger? Hvordan kan DEP’en gøres mere relevant?
    Hvordan kan DEG-L få indflydelse på trepartsforhandlingerne om VEU? DEG præsenterer opsamling til drøftelse.
  • 12.00 - 13.00
    Frokost
  • 13.00 – 14.00
    Den længere bane
    Hvordan kan VEU bringes i spil ift. målsætningerne om hurtig omskoling og opkvalificering sammen med behovet for flere faglærte?
    Skal amu kunne uddanne faglærte? Hvordan kan man forestille sig, at den almene opkvalificering sammentænkes med den faglige opkvalificering, og hvilken institutionskonstruktion skal understøtte dette?
    DEG præsenterer et notat, som der drøftes ud fra.
  • 14.00 – 14.30
    Pause og netværk
  • 14.30 – 15.30
    Den længere bane
    Hvordan kan adgangsbegrænsninger designes, så de understøtter kvaliteten i de gymnasiale uddannelser?
  • 15.30 – 16.00
    Opsamling og afrunding
    Annette Vilhelmsen samler op og indsamler ideer til den udtalelse, som bestyrelsen ønsker at lave på repræsentantskabsmødet.
Tilmeldingsformular
Skole

Comwell Kongebrogården, Kongebrovej 63, 5500 Middelfart
Den 1. marts 2023
23. februar
Pris: 750 kr. ex. moms
Bemærkninger
Ved afbud efter tilmeldingsfristen faktureres det fulde beløb.

Esma billede

Esma Suzan Kara