Lommeregner, økonomi, finans

Teknisk notat om nyt forslag til finanslov for finansåret 2023

Dette notat omfatter de væsentligste opmærksomhedspunkter og tabeller med henblik på at belyse takstudviklingen fra Finanslov 2022 (FL22) til Finanslovsforslag (FFL23). Herudover henvises til Børne- og Undervisningsministeriets (BUVM) orienteringsbreve, der findes på uvm.dk, samt til DEG’s hjemmeside.

Hovedkonklusioner

Der er ingen nye initiativer på finanslovsforslaget for 2023 (FFL23). Derimod er der takstreduktioner på alle uddannelsesområder, og tilskuddene udhules, trods en markant pl-regulering, af den aktuelt høje inflation. Disse takstreduktioner var en del af det første finanslovsforslag for 2023, som blev præsenteret i august 2022, og er således allerede kendte.

Pris- og lønreguleringer

Taksterne på FFL23 er generelt opskrevet med 3,9 pct. sammensat af en forventet stigning i det generelle pris- og lønindeks på 2,3 pct. og en niveaukorrektion på 1,6 pct.

Bygningstaxametrene er dog opskrevet med 7,8 pct. sammensat af en forventet stigning i anlægsindekset på 2,4 pct. og en niveaukorrektion på 5,5 pct.

Diverse grundtilskud er stadig ikke omfattet af pl-regulering (tabel 15, 20, 21 og 22). Manglende pl-regulering medfører en reduktion af købekraften for institutionernes faste tilskud, hvilket er en (mangeårig) indirekte besparelse, der særligt rammer de små institutioner, hvor grundtilskuddet udgør en større andel af den samlede omsætning. I den aktuelle situation, med stigende priser på alle områder, forstærkes den økonomiske udhuling yderligere.

Takster

Takstudviklingen er anskueliggjort i bilagene. Nogle af de væsentligste udviklinger er følgende.

Indkøbsbesparelser

Fællesudgiftstaksterne er også i FFL23 reduceret som konsekvens af Statens Indkøbsprogram (i år fase 16)

  • Erhvervsuddannelserne: 1,2 pct.
  • Erhvervsgymnasiale uddannelser: 1,9 pct.
  • Erhvervsfaglig studentereksamen: 1,9 pct.
  • Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse: 0,4 pct.
  • Almene gymnasiale uddannelser: 0,7 pct.
  • Højere forberedelseseksamen: 0,7 pct.

Det skal bemærkes, at indkøbsbesparelserne er mere end dobbelt så store på de erhvervsgymnasiale ungdomsuddannelser, som på almene gymnasiale uddannelser.

Annullering af reduktion af markedsføringsudgifter på de gymnasiale uddannelser

Der fremgik en reduktion af undervisningstaxameteret på de gymnasiale uddannelser på 0,8 procent af det tidligere fremsatte forslag til finanslov for 2023. Denne reduktion er annulleret i dette finanslovsforslag.

Øvrige besparelser på taxametrene

Taxametrene påvirkes derudover af forskellige øvrige nye besparelser og omlægninger:

Reduktion af færdiggørelsestaxametre på de gymnasiale uddannelser: 5,6 pct.

  • Som følge af aftale om Den Koordinerende Tilmelding (elevfordelingsaftalen)

Reduktion af færdiggørelsestaxameteret på grundforløbet fra 50 pct. (FL22) til 25 pct. (FFL23) ift. det fulde taxameter i 2021.

  • Den fulde omlægning af færdiggørelsestaxameteret på grundforløbet, som tidligere har været udmeldt af Børne- og Undervisningsministeriet, kan, af lovtekniske årsager, ikke gennemføres i 2023. På FFL23 udgør færdiggørelsestaxameteret på grundforløbet derfor 25 pct. af det fulde taxameter i 2021. For uddybende forklaring henvises til orienteringsbrevet til udbydere af erhvervsrettet uddannelse, som kan findes på ministeriets hjemmeside.

Diverse småbesparelser som følge af:

  • Ny betalingsform for Digital Post
  • Nyt IT-system til SU
  • Uddannelsesændringer på EUD
  • Konsulentbesparelser

For uddybning af, hvad der ligger til grund for ovenstående besparelser, henvises til orienteringsbrevene på ministeriets hjemmeside.

Bortfald af hidtidige tilskud

Vil vi bede ministeriet om at udarbejde en oversigt over de tilskud, som er bortfaldet i FFL23 i forhold til FL20. Foreløbig skal følgende bemærkes.

Puljemidler i forbindelse med aftale om stimuli og grøn genopretning

I forbindelse med finanslovsaftalen for 2021 og aftale om stimuli og grøn genopretning (6. december 2020) blev der afsat 100 mio. kr. årligt i 2021-2022 til en ansøgningspulje til opkvalificering og efteruddannelse. Der er ikke en tilsvarende pulje i FFL23.

Udbud af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder

Der blev i forbindelse med erhvervsuddannelsesaftalen afsat 10 mio. kr. årligt i 2020- 2022 til at øge udbuddet af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder. Tilskuddet er bortfaldet i FFL23.

Investeringsrammer

På FFL23 er loftet for institutionernes samlede investeringer sat til 1.268,2 mio. kr. årligt i 2023 til 2026. Investeringsrammen på FL22 var 1.296 mio. kr. På det tidligere forslag til finanslov for 2023, som blev præsenteret i august, var der afsat 1.302 mio. kr. årligt i 2023 til 2026. De 33,8 mio. kr. årligt er blevet brugt til at finansiere initiativer i forlængelse af aftale om løft af FGU, VEU samt ungdomsuddannelser i udkantsområder.

Klimaerhvervsskoler

Der er på finanslovsforslaget for 2023 afsat en reserve på 100 mio. kr. årligt i 2023-2028 og 30 mio. kr. årligt derefter til etablering af klimaerhvervsskoler. Der mangler stadig en politisk udmelding om, hvordan midlerne påtænkes udmøntet, herunder hvordan midlerne (eventuelt) fordeles mellem erhvervsskolerne.

Reserve til FGU mv.

Som følge af Aftale om løft af FGU, VEU samt af ungdomsuddannelser i udkantsområder er der på FFL23 afsat 260,5 mio. kr. i 2023, 210 mio. kr. i 2024 og 190 mio. kr. årligt i 2025 og frem til et løft af FGU, VEU og ungdomsuddannelser i udkantsområder i 2023. Konkret udmøntes det for FGU på FFL23 som et midlertidigt særtilskud på 167 mio. kr. til FGU-institutionerne.

Særtilskud til små erhvervsskoler

Som følge af aftalen Folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til fremtiden af november 2018 blev afsat 10 mio. kr. i årene 2019-2022 til et særligt tilskud til små erhvervsskoler, der modtager udkantstilskud, og som havde under 450 årselever. Særtilskuddet foreslås videreført og forhøjet til 30 mio. kr. i FFL23, som følge af aftale om løft af FGU, VEU samt ungdomsuddannelser i udkantsområder.

Forlængelse af trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannels

Regeringen og arbejdsmarkedets parter blev i september 2022 enige om at forlænge VEU-trepartsaftalen fra 2017 med et år, så den også er gældende i 2023. Dermed forlængedes nogle initiativer, som ellers stod til at udløbe. Det drejer sig bl.a. om en forhøjelse af undervisningstaksterne på AMU, som har været forhøjede siden 2018, og forhøjelse af VEU-godtgørelsessatsen fra 80 til 100 procent af den maksimale dagpengesats, som ligeledes har været forhøjet siden 2018.

Kvalitetspulje til AMU

Der er også afsat 43,8 mio. kr. i FL23 til en kvalitetspulje til AMU, som følge af forlængelsen af trepartsaftalen.

Kvalitetspulje til erhvervsuddannelserne

På FL20 blev kvalitetspuljen videreført frem til 2023. Puljen er på 197,7 mio. kr. i 2023. Bevillingen udmøntes som hidtil til udbydere af erhvervsuddannelser efter andel af samlede tilskud til erhvervsuddannelserne.

Tilskud for formidling af uddannelsesaftaler under grundforløbet

Som følge af trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar, omlægges pengene fra færdiggørelsestaxameteret på grundforløbet til en pulje til tilskud for formidling af uddannelsesaftaler under grundforløbet Ud fra det samlede antal indgåede aftaler på grundforløbet i 2022 beregnes det forventede tilskud til 22.500 kr. pr. aftale og 15.052 kr. pr. indgået aftale på grundforløbet på SOSU- og PAU-uddannelserne.

Vedrørende 2022 og midlertidig bevillingslov for 2023

Vi skal henlede opmærksomheden på, at der også i 2022 er sket en dispositions-begrænsning knyttet til statens indkøbsfaser. Udmøntningen skete i efteråret 2022 og udgjorde 19,4 mio. kr. på BUVM’s område samlet.

Den midlertidige bevillingslov for 2022 er gældende frem til vedtagelsen af en finanslov for 2023. Bevillingsloven har betydet, at institutionerne i den forgangne periode af 2023 har modtaget midlertidige acontotilskud, som er beregnet på grundlag af finansloven for 2022. Når der er vedtaget en finanslov for 2023, bliver acontoudbetalingerne trukket tilbage, og der vil hurtigst muligt blive udbetalt forskud og tilskud pba. de gældende takster på finansloven for 2023. Ligeledes kan institutionerne opkræve endelig betaling pba. de gældende takster fra finansloven 2023 fra kommunen eller anden aktør, når den er vedtaget.