Elev, håndværk, EUD, EUX

Har du overvejet en EUX-studentereksamen?

Bliv klogere på EUX

Vidste du, at:

• Du med en EUX bliver student og får en erhvervsuddannelse på samme tid?
  • Du får det bedste fra begge uddannelser og kan selv vælge, om du vil i arbejde eller søge ind på en videregående uddannelse.
  • Når du går på en EUX-uddannelse, bliver du undervist i dit valgte fagområde og har samtidig en række gymnasiale fag på A, B og C-niveau.
  • EUX’en tager du på en erhvervsskole, og er for dig, der både interesserer dig for det boglige og for at udfolde dig kreativt og praktisk i værksteder og fagligt inspirerende undervisningsmiljøer.
  • Du får en uddannelse, der veksler mellem skole og direkte kontakt til erhvervslivet gennem oplæring i en virksomhed.
  • EUX’en åbner mange døre. Nogle EUX’ere vil ud og arbejde som faglært bagefter, mens andre har kursen rettet mod en videregående uddannelse.
  • Du har de samme muligheder for at læse videre som dem, der har taget andre gymnasiale uddannelser, herunder også på universitetet.
  • Der findes 45 forskellige EUX-uddannelser. F.eks. kan du vælge tømrer, elektriker, handel, kontor, frisør, receptionist, data- og kommunikation, dyrepasser, finans, eventkoordinator, gartner, gastronom eller ernæringsassistent.
  • Lyder det som noget for dig? Så besøg en erhvervsskole i nærheden af dig. Der er 191 erhvervsskoleafdelinger fordelt i hele landet. Her kan du tale med en vejleder og høre mere om de helt præcise muligheder.
  • www.ug.dk kan du finde dine nærmeste erhvervsskoler med EUX. Her kan du også se, hvornår der er er åbent hus og informationsmøder om EUX.

Portræt af Mie Hovmark

Mie Hovmark