Søgning til eux

Indhold
EUX
Elever, undervisning

I denne analyse sættes der fokus på de elever, som søger eux som 1. prioritet direkte efter 9. og 10. klasse. For at få en bedre forståelse for forskelle og udviklinger, tager analysen også afsæt i et regionalt perspektiv.

Hovedkonklusioner

  • Antallet af 1. prioritetsansøgningerne efter 9. og 10. klasse til eux har i perioden 2015 til 2019 været stigende, hvorefter de har været stabiliseret på omkring 4.300 elever. Andelen af elever, der har ansøgt en eux fremfor en ordinær eud , har i perioden 2015 til 2019 også været stigende og er herefter stabiliseret på ca. 32 procent.
  • Elevernes søgemønstre til de forskellige hovedområder på eux’en har været mere eller mindre uændret i perioden 2016 til 2021. Hovedområderne ’kontor, handel og forretningsservice’ samt ’teknologi, byggeri og transport’ er de to hovedområder, hvor der er størst søgning.
  • Forskellen på andelen af elever, der har ansøgt en eux fremfor en ordinær eud, har på regionalt plan i perioden 2015 til 2021 ændret sig markant. Den mindste stigning er sket i Region Midtjylland, som har haft en fremgang i andelen af ansøgninger til eux ift. eud på 7 pct.-point. Den største stigning er sket i Region Nordjylland, som har fordoblet andelen af ansøgninger til eux ift. eud fra 17 pct. til 34 pct.
  • Elevernes søgemønstre til de forskellige hovedområder på eux’en har på et regionalt plan også ændret sig markant i perioden 2015 til 2021. Overordnet ses det, at det tekniske hovedområde har set en større fremgang i ansøgninger, hvor det særligt fremtrædende er fremgangen i Region Nordjylland. Her er andelen af elever, der har ansøgt det tekniske hovedområde, steget med 16 pct.-point og udgør samlet set 77 pct. af ansøgningerne til eux.

Søgning til eux ift. eud

Hvis man ser på udviklingen i antallet af elever, som har ansøgt eux, finder man at denne har været stigende i perioden 2015 til 2019, men herefter har stabiliseret sig på omkring 4.300 elever. Den faktiske udvikling i antallet af elever, som ansøger eux, kan ses i figur 1.

Figur 1: Antal 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux fra 2015 til 2021

Det faktiske antal af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux fra 2015 til 2021
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

Hvis man ser på udviklingen i andelen af elever, som har ansøgt eux, finder man at denne ligeledes har været stigende i perioden 2015 til 2019, og derefter har stabiliseret sig på de 32 pct. Dermed indikeres det, at elevernes valg af eux ikke er blevet påvirket af covid-19. Den relative udvikling i andel af elever, som ansøger eux, kan ses i figur 2.

Figur 2: Andel 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud fra 2015 til 2021

Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud fra 2015 til 2021
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

Hvis man ser på den indekserede udvikling af ansøgninger til eux, så har der fra 2017 til og med 2020 været en større relativ udvikling af ansøgninger til eux end til ordinær eud. Den indekserede udvikling i andel af elever, som ansøger henholdsvis eux og ordinær eud, kan ses i figur 3.

Figur 3: Indekseret andel 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. til eux og ordinær eud fra 2015 til 2021, 2017=100

Den indekserede andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. til eux og ordinær eud fra 2015 til 2021, 2017=100
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

I 2018 var der 12 pct.-point forskel i andelen af ansøgninger til henholdsvis eux og ordinær eud, hvor der i 2020 var 15 procentpoint forskel. Den manglende én-til-én op og nedgang for henholdsvis eux og ordinær eud indikerer at eux-tilbuddet tiltrækker elever, som ellers ikke ville påbegynde en erhvervsskoleuddannelse.

Søgning ift. hovedområder

Hvis man ser på udviklingen i forhold til hovedområder blandt de elever, som har ansøgt eux, finder man at den mere eller mindre har været uændret i perioden 2016 til 2021. Den relative udvikling i fordeling til ansøgninger til eux fordelt på hovedområder er at finde i figur 4.

Figur 4: Andel 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux fra 2015 til 2021 fordelt på hovedområder

en relative andel af 1. prioritetsansøgningerne efter 9. og 10. klasse til eux fra 2015 til 2021 (fordelt på hovedområder)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

De hovedområder, som fik flest ansøgninger i 2021 er ’kontor, handel og forretningsservice’ samt ’teknologi, byggeri og transport’, der samlet set udgør de 78 pct. af ansøgningerne.

Regional søgning til eux

Hvis man ser på udviklingen i andelen af elever, som har ansøgt eux, finder man, at der også er forekommet markante regionale ændringer i perioden 2015 til 2021. I figur 5 kan det eksempelvis ses, at andelen af elever, som ansøgte eux i Region Nordjylland var 17 pct. og Region Midtjylland var 25 pct. Forskellen på andelen af ansøgere til eux ift. eud mellem de to regioner var derfor 8 pct.-point i 2015.

Figur 5: Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud på regionalt plan i 2015

Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud på regionalt plan i 2015
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

I 2021 er den regionale forskel blevet markant mindre. I figur 6 kan det ses, at den forskel der var mellem Region Nordjylland og Midtjylland nærmest er udlignet. I Region Nordjylland er andelen af elever, som ansøgte eux steget til 34 pct. I Region Midtjylland er ansøgningerne steget til 32 pct. Forskellen på andelen af ansøgere til eux ift. eud mellem de to regioner var derfor 2 pct.-point i 2021.

Figur 6: Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud på regionalt plan i 2021

Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux i forhold til ordinær eud på regionalt plan i 2021
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

I forhold til udviklingen kan det ses, at samtlige regioner har haft en stor fremgang i ansøgninger til eux. Dog er Region Nordjylland særlig markant. Her har der i perioden 2015 til 2021 været en fordobling i andelen af ansøgninger til eux ift. eud (fra 17 pct. i 2015 til 34 pct. i 2021). Den region, som har haft den mindste fremgang, er Region Midtjylland, som er steget med 7 pct.-point (fra 25 pct. i 2015 til 32 pct. i 2021). En mulig forklaring på den markante regionale udviklingsforskel kan muligvis tillægges nedlukninger, opdelinger samt sammenlægninger af skoler de seneste seks år.

Regional søgning ift. hovedområder

Kigger man nærmere på ansøgninger til eux fordelt på det merkantile- og det tekniske hovedområde på regionalt plan, kan man se, at der er sket en markant udvikling fra 2015 til 2021 (se nedenstående Figur 7 og Figur 8). Overordnet kan man se, at de fleste regioner har set en fremgang i ansøgninger til det tekniske hovedområde.

Som det kan ses i figur 7, var der i 2015 en markant regional forskel i andelen af ansøgninger til hovedområderne på eux. I Region Hovedstaden ansøgte 57 pct. af eleverne det tekniske hovedområde, hvor 72 pct. ansøgte det tekniske hovedområde i Region Syddanmark. Det vil sige, at der i 2015 var en forskel på 15 pct.-point i ansøgninger til eux i den region med færrest og flest ansøgninger til det tekniske hovedområde.

Figur 7: Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux på regionalt plan i 2015 (fordelt på hovedområder)

Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux på regionalt plan i 2015 (fordelt på hovedområder)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

Hvis man ser nærmere på figur 8, kan man se, at de regionale forskelle i andelen af ansøgninger til eux fordelt på hovedområder i 2021 fortsat er markante. Region Hovedstaden er fortsat den region med færrest ansøgninger til det tekniske hovedområde (57 pct. i 2021). Omvendt ansøger 77 pct. og 76 pct. af eleverne i henholdsvis Region Nordjylland og Sjælland det tekniske hovedområde. Det betyder, at ansøgninger til det merkantile hovedområde i to regioner udgør under en fjerdedel af ansøgningerne til eux (henholdsvis 23 pct. i Region Nordjylland og 24 pct. i Region Sjælland).

Figur 8: Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux på regionalt plan i 2021 (fordelt på hovedområder)

Den relative andel af 1. prioritetsansøgninger efter 9. og 10. klasse til eux på regionalt plan i 2021 (fordelt på hovedområder)
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet og DEG’s egne beregninger

Særligt bemærkelsesværdigt er udviklingen i Region Nordjylland, hvor andelen af elever, der har søgt ind på det tekniske hovedområde, er steget med 16 pct.-point (fra 61 pct. i 2015 til 77 pct. i 2021). Også i Region Sjælland har en markant større andel af elever søgt ind på det tekniske hovedområde. Her er andelen af elever, der har søgt ind på det tekniske hovedområde, steget med fem procentpoint (fra 71 pct. i 2015 til 76 pct. i 2021). En mulig forklaring på, hvorfor teknisk eux har set en fremgang i ansøgninger, kan skyldes, at en større andel af tekniske fagområder udbydes som eux i 2021 i forhold til 2015.

I Region Hovedstaden, Midtjylland og Syddanmark forekommer elevernes søgemønstre i forhold til hovedområder mere eller mindre uændret i perioden 2015 til 2021.

Om data

De anvendte data er trukket fra uddannelsesstatistik.dk den 03-05-2021 (Børne- og Undervisningsministeriet) og vurderes til at være af høj kvalitet. Analysens datamateriale dækker over perioden 2015 til og med 2021.

Emne