Smed elev ved maskine

Erhvervsuddannelserne

Hvordan justerer vi vores erhvervsuddannelser, så de er så attraktive som overhovedet muligt? Antallet af 18-25-årige, der vælger en erhvervsuddannelse, er faldet til det laveste niveau i den periode Danmarks Statistik har opgjort tal for. Der er behov for at se på løsninger i selve erhvervsuddannelsessystemet, så flere elever ønsker at blive faglært.

• Elever arbejder med rør
    Debat

Hvis vi ønsker at bryde den onde cirkel med uønsket seksuel opmærksomhed og chikane på erhvervsskolerne, er det afgørende at adressere de underliggende, strukturelle problemer.

• Elever arbejder med rør

Politisk på Christiansborg og blandt aktørerne i uddannelsesverden er der tiltagene enighed omkring, at praksisfaglighed i grundskolen skal styrkes. Hos Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) bakker vi op om målsætningerne.

• Computer, skrive, nyheder

Der er brug for, at GF+ sættes fri af de begrænsninger, som er på forløbet i dag.

• Unge, elever, piger

DEG-L foreslår, at der etableres et Erhvervsskolernes Ungdomsår på 40 uger for den målgruppe, som i dag er berettiget til GF1, så der er mere tid til at skabe et ungdomsmiljø.

• Robot i værksted

Den forberedende grunduddannelse (FGU) har et naturligt spor ind i erhvervsuddannelserne. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har udarbejdet forslag til, hvordan samspillet mellem FGU og erhvervsuddannelserne kan udvikles til gavn for flere elever.

• Folkeskoleelever til undervisning med ryggen til

Trods massivt politisk fokus er det ikke lykkedes at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. Det kalder på løsninger i den folkeskole, som ligger forud for de unges valg af ungdomsuddannelse.