Elev, voksen, computer

Muligheden for fagligt løft og sporskifte

Nedslidning, stigende pensionsalder, færre ufaglærte jobs – der findes mange forklaringer på det stigende behov for at arbejdstagere undervejs har mulighed for at foretage et sporskifte i deres arbejdsliv.

Arbejdstagere, som kommer på det første AMU-kursus inden de er fyldt 50 år, vil gennem arbejdslivet være mere tilbøjelige til at tage AMU-kurser løbende. Det gælder langt fra alle, derfor kræver det en kulturændring i, hvordan at arbejdstagerne ser på uddannelse og hvordan arbejdsgiverne motiverer til løbende faglig opkvalificering. AMU bør bruges løbende på et arbejdsmarked, der er i konstant forandring og ikke først være aktuelt, når medarbejdere er blevet nedslidt eller er blevet fyret. Hvis vi i Danmark skal sikre at borgere enten fastholdes i deres arbejde eller komme ordentligt videre i deres arbejdsliv, så skal vi sørge for at flere kender til de offentlige udbud af efteruddannelse, som de har adgang til. Det vil kræve mere vejledning og målrettet økonomiske investeringer. Derfor forslår vi konkret:

  1. Økonomiske puljer til sporskifte 
    Der bør afsættes puljer med specifikke krav til at de bruges på de mennesker rundt om i landet, hvis stillinger enten helt forsvinder, eller som er nedslidte af deres nuværende arbejde. 
  2. Uddannelsesvejledning
    Der skal være mulighed for åben vejledning hos alle udbydere over hele landet.
  3. Midler til opsøgende arbejde
    Udbyderne skal tildeles midler til opsøgende arbejde og uddannelsesvejledning inden for både AMU og ErhvervsUddannelser for Voksne (EUV)
  4. Informationskampagne
    Der skal gennemføres en central informationskampagne om AMU og for ErhvervsUddannelser for Voksne.
  5. Vejledning til ledige
    Der skal tilbydes vejledningsforløb til ledige.