Kursusaktivitet på AMU de seneste 10 år

Indhold
AMU
Elev, voksen, computer

Denne analyse præsenterer udvalgte nøgletal vedr. aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne de seneste 10 år. Analysen viser blandt andet, at aktiviteten på AMU er halveret inden fra 2011 til 2021.

Hovedkonklusioner

  • Aktiviteten på AMU er halveret inden for de sidste 10 år. Fra 2011 til 2021 er antallet af gennemførte kurser faldet med 52 pct. og antallet af unikke personer er faldet med 48 pct.
  • Det merkantile område har oplevet det største fald, når man sammenligner aktiviteten på tværs af efteruddannelsesudvalgene. Antallet af gennemførte AMU-kurser på det merkantile område er faldet med 69 pct. fra 2011 til 2021. I samme periode har transportområdet oplevet en fremgang på 19 pct.
  • I 2020 og 2021 var samfund og arbejdsmarked påvirket af covid-19-pandemien. Det tyder på at covid-19 har påvirket AMU-aktiviteten betydeligt, da der har været et fald i AMU-aktiviteten på 29 pct. fra 2019 til 2021.
  • Nedgangen i kursusaktiviteten i 2019 sammenlignet med 2021 varierer fra efteruddannelsesudvalg til efteruddannelsesudvalg. I perioden fra 2019-2021 ses de største procentvise fald inden for Køkken, Hotel, Restaurant, Bager mm. (-62 pct.), svejsning og fyringsteknik (- 45%) og det pædagogiske område og SOSU (-41 pct.).

Kursister på AMU

Hvordan har aktiviteten været på AMU i perioden fra 2011 til 2021? Udviklingen i antallet af kurser, der har været gennemført og, hvor mange kursister, der har benyttet AMU i perioden fremgår af figur 1. 

Figur 1: Udviklingen i antal deltagere til AMU-kurser i perioden 2011 til 2021.

Figur 1: Udviklingen i antal deltagere til AMU-kurser i perioden 2011 til 2021.
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse kalenderår

Figuren viser, at der i 2011 var 719.164 kursister på AMU-kursus, og til sammenligning var der 344.857 i 2021, hvilket svarer til et fald på 52 pct. Ser man på antallet personer, der har været på kursus, er det samme tendens. I 2011 var der 311.901 unikke personer på kursus, det tal er faldet med 48 pct., således at der kun var 161.238 personer der gennemførte AMU-kurser i 2021.

AMU-aktivitet på brancheområder

De 12 efteruddannelsesudvalg repræsenterer forskellige brancheområder, som AMU-kurserne retter sig mod. Herudover er der de mere tværgående områder, der er fælleskataloget og Individuel kompetencevurdering. Figur 2 viser udviklingen i aktiviteten på AMU, opdelt efter efteruddannelsesudvalgene og de tværgående områder.

Figur 2: Udviklingen i antal gennemførte AMU-kurser i perioden 2011 til 2021 fordelt på efteruddannelsesudvalg

Figur 2: Udviklingen i antal gennemførte AMU-kurser i perioden 2011 til 2021 fordelt på efteruddannelsesudvalg.
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse, efteruddannelsesudvalg

Som det fremgår af figuren, viser det sig, at de store udviklinger mellem 2011 og 2021 primært ses inden for to  efteruddannelsesudvalgsområder. Det drejer sig om det merkantile brancheområde; Handel, administration, kommunikation og ledelse og Transportområdet.

Som det fremgår af figuren er der sket et stort fald på det merkantile område fra 253.598 gennemførte kurser i 2011 til kun 79.812 i 2021, hvilket er et fald på 69 pct. På transportområdet er der omvendt sket en stigning i aktiviteten. I perioden 2011 til 2021 er aktiviteten på området steget med 19 pct. Den udvikling må formodes at være påvirket af covid-19, da transportområdet havde en stigning på hele 64 pct. i perioden før covid-19, fra 83.966 kursusafholdelser i 2011 til 137.992 i 2019. Denne stigning vender til et fald på 27 pct. fra 2019 til 2021, hvilket højst sandsynligt skyldes covid-19 restriktioner, der har påvirket mulighederne for at afholde kurser på transportområdet.

I perioden 2011 til 2021 er der samlet set sket en halvering i antallet af kursusafholdelser på AMU og ligeledes i antallet af personer, der har deltaget i AMU-kursuser. Det er samme tendens som gjorde sig gældende før perioden med covid-19, hvor DEG’s analyser viser at antallet af kursister ligeledes blev halveret fra 2009- 2019 (jf. DEG's årsanalyse 2020). 

AMU-aktivitet under covid-19-pandemien

Årene 2020 og 2021 har været præget af covid-19 pandemien og restriktioner, der har påvirket institutionernes mulighed for at gennemføre AMU-kurser. Derfor er AMU-aktiviteten fra 2019 til 2021 særlig interessant.

Som det fremgår af figur 1. er der sket et fald i antallet af kursusafholdelser fra 482.339 i 2019 til 344.857 i 2021, hvilket er et fald på 29 pct. Antallet af unikke personer, der har været på kursus, er faldet med 23 pct. fra 209.732 i 2019 til 161.238 i 2021. Det tyder på, at covid-19 og de løbende nedlukninger og restriktioner på arbejdsmarkedet har påvirket AMU-aktiviteten til et fald på 29 pct.

Der er forskel på, hvor stort et fald, der har været i aktiviteten på de forskellige efteruddannelsesområder, men fælles er det, at samtlige efteruddannelsesudvalgsområder har oplevet en større eller mindre nedgang i perioden 2019-2021. Det merkantile område (-27.390) og transportområdet (-37.682) er de to områder, der har haft det største fald i antallet af gennemførte kurser. Men også andre områder har fra 2019-2021 oplevet store procentvise fald. Det ses bl.a. inden for Køkken, Hotel, Restaurant, Bager mm. (-62 pct.), Svejsning og fyringsteknik (- 45%) og det pædagogiske område og SOSU (-41 pct.). Derudover 
har der været store procentvise fald inden for kurser i fælleskataloget (-75 pct. svarende til 153 færre i 2021) og Træets efteruddannelser ( -71 pct., svarer til 536 færre i 2021).

Regional AMU-aktivitet

I dette afsnit ser vi nærmere på, om den faldende AMU-aktivitet i perioden 2019-2021 har gjort sig særligt gældende inden for nogle regioner. I figur 3 fremgår udviklingen i aktiviteten på AMU i perioden 2019 til 2021 fordelt på de fem regioner.

Som det fremgår af figuren har alle regioner oplevet et fald i antallet af gennemførte AMU-kurser. Region Hovedstaden har oplevet det mindste fald på 22 pct. Den største nedgang ses i Region Syddanmark, hvor der er 32 pct. færre kursusgennemførelser i 2021 sammenlignet med 2019.

Figur 3: Udviklingen i gennemførte AMU-kurser i 2019-2021 pr. region

  2019 2020 2021 Stigning/fald i procent 2019-2021
Region Hovedstaden 88.089 75.527 68.920 - 22%
Region Midtjylland 115.476 90.155 81.764 - 29 %
Region Nordjylland 74.597 56.815 53.417 - 28 %
Region Sjælland 69.755 55.902 50.446 - 28%
Region Syddanmark 130.531 105.367 88.646 - 32 %
Uoplyst 3.899 3.769 1.664 - 57 %
I alt 482.339 387.544 344.857

- 29 %

Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, kursusdeltagelse, region

Kursusdeltagernes relation til arbejdsmarkedet

Figur 4 viser, hvilken beskæftigelsesstatus kursisterne havde i 2019 sammenlignet med 2020 og 2021, der har været påvirket af covid-19-pandemien.

Figuren viser, at målgrupperne for AMU-kurserne ikke har varieret nævneværdigt, når man sammenligner 2019, der er året før covid-19, med 2020 og 2021, der har været påvirket af restriktioner i forbindelse med covid-19.

Figur 4: AMU-kursisters beskæftigelsesstatus i 2021

Figur 4: AMU-kursisters beskæftigelsesstatus i 2021.
Kilde: BUVM, Uddannelsesstatistik.dk, unikke kursusdeltagere, beskæftigelsesstatus

Baggrund

Denne analyse præsenterer udvalgte nøgletal vedr. aktivitet på arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU), inden for de seneste 10 år. Det inkluderer data fra 2020 og 2021, hvor det danske samfund og arbejdsmarked var berørt af covid-19-pandemien. Covid-19 medførte en hel- og delvis nedlukning af samfundet i perioder, samt restriktioner, der havde betydning for, om uddannelsesinstitutionerne kunne gennemføre undervisning med fysisk tilstedeværelse på skolen. Data fra 2020 og 2021 vil derfor ikke være at betragte som et sammenligneligt år med de øvrige år. Dog er det interessant at undersøge, hvor mange AMU-kurser, der har været afholdt i en periode, der har været påvirket af en covid-19 restriktioner. I perioden har der været åbnet gradvist op for afholdelse af kurser med fysisk fremmøde, under hensyn til de gældende restriktioner. I nedlukningsperioderne har det ligeledes været muligt at gennemføre nogle AMU-kurser som fjernundervisning, hvor kursisten ikke skal møde op fysisk på skolen. På den baggrund har DEG udarbejdet et separat faktaark om udviklingen i brug af fjernundervisning, før og under perioden, der var påvirket af covid-19.

Om data

Analysen er baseret på data fra Børne- og Undervisningsministeriet, Uddannelsesstatistik og egne beregninger. Data er trukket primo august 2022.