Lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love

DEG høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for muligheden for at afgive høringssvar ifm. ovenstående høring.

DEG bakker indledningsvist op om lovforslaget, men vil også rejse et par bekymringer ifm. hermed. Lovforslaget medfører, at der lægges mere ansvar og frihed over til kommunerne, og at beslutninger vedrørende vejledningsopgaven ligeledes bliver lagt ud lokalt. Her kan opstå en risiko ift., at den vejledning, som unge modtager, bliver af forskellig karakter og kvalitet. Det bør den politiske aftalekreds følge tæt, så afskaffelsen af UPV’en og studievalgsportfolioen ikke medfører en uhensigtsmæssig ulighed på tværs af de unge i kommunerne. Derudover finder DEG det vigtigt, at de ressourcer, som fremadrettet ikke skal bruges på uddannelsesparathedsvurderingen, i stedet bruges på bl.a. at sikre, at unge, og særligt dem, som tidligere blev erklæret ”ikke-uddannelsesparate”, ikke falder imellem to stole i forbindelse med vejledning og søgning af ungdomsuddannelse. Herunder, at der fortsat er fokus på indsatsen for, at unge og deres forældre kender ansøgningsfristen 1. marts til ungdomsuddannelserne.

For så vidt angår studievalgsportfolioen, så fremgår det af lovbemærkningerne, at denne har haft meget forskellige vilkår rundt omkring i landet, og derfor er det positivt, at kravet herom fjernes. Portfolioen har dog givet plads til unges egne stemmer og deres motivation for uddannelsesvalget samt givet mulighed for at videreformidle særlige behov, fx for SPS-støtte, ordblinderedskaber og lignende, til ungdomsuddannelsesinstitutionerne. Disse elementer har stor betydning for f.eks. erhvervsskoler og - gymnasier, og selv om der er en afkrydsningsmulighed i Optagelse.dk, for at ansøgeren kan tilkendegive særlige behov, så er det ikke i sig selv tilstrækkeligt. DEG vil derfor opfordre til, at børne- og undervisningsministeren er opmærksom herpå og bidrager til at disse oplysninger mellem ansøgere og ungdomsuddannelsesinstitutioner sikres på anden vis.

Portræt af Mie Hovmark

Mie Hovmark