Bekendtgørelse om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

DEG høringssvar

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier takker indledningsvist for muligheden for at afgive høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier bifalder intentionen med bekendtgørelsesændringen. Særligt dét borgere nu får mulighed for at modtage tilskud til AMU-kurser, en række enkeltfag eller som deltager i individuel kompetencevurdering er positivt. Dette betyder, at udbyderne i højere grad end tidligere får mulighed for at tilrettelægge undervisningen på den mest hensigtsmæssige måde, både hvad angår faglige og pædagogisk-didaktiske hensyn, hvor de tidligere var begrænset af loftet over mængden af fjernundervisning.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier støtter derudover permanentgørelsen af fjernelsen af beskæftigelseskravet for borgere hjemsendt som følge af vejrliget. Løbende midlertidige ordninger besværliggør administrationen for de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, og modsat medfører en permanentgørelse en øget sikkerhed for, hvorledes administrationen af ordningen fremadrettet skal ske.

Endelig bemærker Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, at det virker hensigtsmæssigt at fastsætte tidspunktet for PL-regulering til d. 1. juli, fremfor den første mandag i juli.

Rasmus Kjær

Rasmus Kjær Slot