Lommeregner, kuglepen, finans, business

Erstatningsansvar

Eksempler på sager, der omhandler erstatningsansvar.

U 2006/2637H: Bestyrelsesmedlemmer i AOF i Århus var ikke erstatningsansvarlige for kreditorers tab ved organisationens fortsatte drift forud for dets konkurs. Ansvaret for bestyrelsesmedlemmer i en organisation af en størrelse og med en aktivitet og omsætning som den i sagen foreliggende måtte imidlertid som udgangspunkt bedømmes på samme måde som ansvaret for bestyrelsesmedlemmer i erhvervsdrivende virksomheder. Det betyder, at argumenter som at hvervet er ulønnet og, at man ikke har nogen erfaring med bestyrelsesarbejde, ikke nødvendigvis har afgørende vægt.

I den konkrete sag blev bestyrelsen ikke gjort erstatningsansvarlig for tabsgivende drift, da Højesteret vurderede, at bestyrelsen havde ledet AOF-afdelingen efter bedste evne, og forsøgt at undgå en konkurs.

U 1998/1137H: Medlemmerne af en bestyrelse for en professionel fodboldklub ansås erstatningsansvarlig over for boet for kreditorernes tab ved klubbens fortsatte drift, idet bestyrelsen burde have indset, at en videreførelse af klubben ikke var mulig uden yderligere tab.

I den konkrete sag fandt Højesteret, at bestyrelsens medlemmer havde pådraget sig erstatningsansvar ved uforsvarligt at have fortsat driften, uagtet at årsregnskabet havde udvist et underskud og tab af hele egenkapitalen.

Undervisningsministeriet rejste i 2004 erstatningssag mod en tidligere bestyrelse og daglige ledelse for en erhvervsskole for det tab, skolen havde lidt som følge af mangelfuld budget- og økonomistyring, tilsidesættelse af gældende regler om løn- og ansættelsesvilkår og visse beslutninger om større investeringer.

Sagen blev afgjort ved et uden-om-retligt forlig. Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillende, at den principielle sag om bestyrelsesmedlemmers ansvar blev afsluttet med, at bestyrelsen indvilgede i at yde erstatning. Den tidligere direktør blev fundet skyldig i mandatsvig af særlig grov beskaffenhed, og der blev ligeledes rejst erstatningskrav mod direktøren.

Bestyrelsens ansvar vurderes som nævnt efter dansk rets almindelige regler om erstatning. En sådan bedømmelse indebærer en konkret vurdering af, om ledelsen (her forstået som bestyrelse og direktør) har handlet uagtsomt, dvs. om ledelsens medlemmer ved deres handlinger eller undladelser har forsømt at udvise en forsvarlig adfærd ved varetagelsen af deres hverv. Vurderingen af ledelsens adfærd skal foretages i forhold til de enkelte medlemmers individuelle handlinger og undladelser.

Et erstatningsansvar forudsætter endvidere, at skadevolders culpøse handling eller undladelse er årsagen til det af skadelidte lidte tab. Pålægges der et ansvar, vil bestyrelsens medlemmer hæfte både individuelt og solidarisk.