Eux

• EUX webinar
    Webinar

Er du vejleder? Eller vil du bare gerne vide mere om EUX? Så har vi et webinar, der kan gøre dig klogere på uddannelsen.

• ug.dk

12 nye videoer skal vise elever fra grundskolen, hvordan ungdomsuddannelserne er skruet sammen.

• Artikel i Altinget: Eux kan bidrage med flere faglærte
    Debat

Eux er en kombinationsuddannelse, hvor eleverne både bliver faglærte og studenter. Det er et guldæg i forhold til at sikre flere faglærte. På trods af dette er eux-uddannelserne udfordret af strukturelle bindinger og uensartet indhold, der står i vejen for, at uddannelsens potentiale kan indfries. De sten skal vi have ryddet af vejen.

• Tømrer elev bruger skæremaskine
    EUX

Denne analyse har til formål at undersøge, lærepladssituationen er for eux-eleverne samt at give et overblik over den dertilhørende udvikling.

• Elever, undervisning
    EUX

I denne analyse sættes der fokus på de elever, som søger eux som 1. prioritet direkte efter 9. og 10. klasse. For at få en bedre forståelse for forskelle og udviklinger, tager analysen også afsæt i et regionalt perspektiv.

• Person sidder med computer på skødet
    EUX

En tredjedel af de unge, der vælger en erhvervsuddannelse efter grundskolen, vælger en eux, som er en erhvervsuddannelse, hvilket giver eleven en kombination af praksisfaglighed og studiekompetencegivende færdigheder – men hvem er disse elever? Denne analyse giver et indblik i, hvordan eux-eleverne adskiller sig fra eud-eleverne.

• Dokument, Høringssvar
    DEG høringssvar

DEG mener, at det er positivt, at eux-eksamener kan tælle med til kvote 1 og give adgang til videregående uddannelser.