• Bæredygtige udbud - værktøj til bestyrelserne

Det er den enkelte skoles ledelse og bestyrelses ansvar løbende at vurdere, om skolen har et bæredygtig udbud af uddannelser – både på den korte og længere bane. DEG har udviklet et simpelt værktøj, som kan hjælpe med at tage dialogen i bestyrelseslokalet: er skolens udbud fagligt og kvalitativt bæredygtige?

• Bestyrelseskursus
    Arrangement

Den 31. oktober 2023 afholder DEG kursus for bestyrelsesmedlemmer på erhvervsskolerne. Kurset giver grundlæggende viden om bestyrelsens opgaver og ansvar.

• Billede af en række bøger på et bibliotek
    Bestyrelsesarbejde

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne (DEG-B) har udarbejdet en række værktøjer til brug for bestyrelsernes arbejde såvel i regi af foreningen som i samarbejde med andre interessenter på området.

• Årets Offentlige Bestyrelse ZBC

Forum for Offentlige Bestyrelser har netop kåret ZBC's bestyrelse som Årets Offentlige Bestyrelse og til BEST IN CLASS i uddannelsessektoren.

• Bestyrelsespris.png

Tre af DEG’s medlemsskolers bestyrelser er blevet nomineret til ”best in class” i uddannelsessektoren med chancen for at blive årets offentlige bestyrelse.

• Lokale virksomheder i bestyrelser
    Skoledrift

Faktaarket belyser den regionale og lokale forankring af bestyrelser og lokale uddannelsesudvalg på erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner.

• Kuglepen på blok
    Bestyrelsesarbejde

Her kan du finde nyttig viden som bestyrelsesmedlem på en erhvervsskole.

• Computer og airpods
    Bestyrelsesarbejde

Her kan medlemsskolerne finde materiale til nye bestyrelsesmedlemmer samt inspiration til, hvordan bestyrelserne byder nye medlemmer velkommen.

• Dokument, Høringssvar
    DEG høringssvar

Indledningsvis finder DEG det positivt, at der nu er kommet en ny øverste kategori for de største institutioner med flere end 5.000 årselever, og at beløbsgrænserne for bestyrelseshonorar med bekendtgørelsen nu er blevet reguleret, således at bestyrelsesarbejde på de større uddannelsesinstitutioner også bliver passende honoreret.

• DEG høringssvar

DEG er opmærksom på, at der med aftalen ”Fra folkeskole til faglært” fra november 2018 er aftalt, at institutionslovens kompetencekrav suppleres af krav om en opdateret og relevant erhvervserfaring, og at de udefrakommende medlemmer af bestyrelsen fremover tilsammen, udover de eksisterende kompetencekrav, skal have relevant erhvervserfaring i forhold til institutionens virkefelt.