DM i Erhvervscase_Louis Nielsen

Optikerkæden Louis Nielsen er årets case i DM i Erhvervscase 2023 for hhx-elever på handelsgymnasiet.

Gymnasieelever fra hhx sætter Louis Nielsen under lup og finder nye forretningsstrategier

Når DM i Erhvervscase for gymnasieeleverne på handelsgymnasiet skydes i gang, bliver det i år med optikerkæden Louis Nielsen som årets virksomhedscase.

- Vi er virkelig glade for, at Louis Nielsen har sagt ja til at stille sig selv i centrum for årets DM i erhvervscase. Bag de grønne, strømlinede butikker, som vi kender fra gadebilledet, er en rigtig spændende virksomhed, som tager et aktivt ansvar for at uddanne unge ind i detailbranchen. Derfor synes vi, at Louis Nielsen passer rigtigt godt til netop denne konkurrence, siger Claus Rosenkrands Olsen, der er uddannelsespolitisk chef i Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv står sammen med Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier bag DM i Erhvervscase, som er en landsdækkende konkurrence, der demonstrerer, hvordan hhx-uddannelsen kobler elevernes viden og færdigheder med virkelige problemstillinger i erhvervslivet.

Hhx er en unik gymnasieuddannelse

Hvert år udvælges en ny virksomhed, som omdrejningspunktet for konkurrencen. I år faldt valget på Louis Nielsen, som er stolte over, at så mange gymnasieever skal sætte virksomheden under lup.

- Det er stærkt, at 9.500 handelsskoleelever skal lære at sige ”sku ha’ gået til Louis Nielsen”. Spøg til side. Vi er meget mere end vores velkendte slogan. Vi er Danmarks største optikerkæde med et udtalt fokus på øjensundhed. Det bliver meget spændende at se, hvordan eleverne griber opgaven an. Hvis jeg havde al tid i verden, ville jeg læse samtlige opgaver igennem, for det er en stor ære, at så mange unge mennesker skal beskæftige sig med Louis Nielsen, fortæller adm. direktør, Mads Nygaard, som selv var Louis Nielsens første optikerelev tilbage i 90’erne.

Hhx er en unik gymnasieuddannelse, fordi den kombinerer teori og praksis med handelskompetencer, hvor eleverne blandt andet lærer at arbejde med forretningsudvikling, cirkulær økonomi, CO2-regnskaber, bæredygtigt indkøb samt kommunikation og kampagner i forhold til afsætning.

- Som handelsstudent får eleverne en direkte forbindelse mellem erhvervsliv og virkelighedens udfordringer. Derfor har vi brug for virksomheder som Louis Nielsen, der engagerer sig og viser eleverne, hvordan de kan omsætte det faglige til noget, der kan anvendes direkte i virksomhederne, siger Niels Yde, formand for gymnasieudvalget i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier.

Om DM i Erhvervscase

DM i Erhvervscase er en konkurrence, hvor hhx-elever i 2.g på tværs af landets handelsgymnasier konkurrerer om at præsentere den skarpeste forretningsstrategi for den virksomhed, der er valgt som årets case. De dygtigste elever kåres til de regionale mesterskaber og går efterfølgende videre til finalen, der afholdes på Børsen i København den 20. september 2023. Læs mere om DM i Erhvervscase:

PureGym
Danmarksmesterskab

DM i Erhvervscase er en årlig, landsdækkende konkurrence, hvor landets HHX-elever dyster om titlen som Danmarksmester. Det er en konkurrence, der stiller skarpt på fagligheden i den erhvervsrettede gymnasieuddannelse. Alle HHX-gymnasier kan deltage.

DM i Erhvervscase_Louis Nielsen

Erhvervscase: Louis Nielsen. Elever, der deltager i DM i Erhvervscase 2023, må ikke henvende sig til Louis Nielsen for yderligere information om casen, før konkurrencen er afsluttet den 20.9.2023.

Claus Rosenkrands Olsen, uddannelsespolitisk chef, Dansk Erhverv: 29 49 46 96
Mads Nygaard, adm. direktør, Louis Nielsen v.  Rune Steiness, Senior PR Manager: 30 38 96 52.
Niels Yde, formand for gymnasieudvalget, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier: 29 60 03 24
Kitte Laurine Verup, pressekontakt Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier: 81 45 45 02

Emne

Niels Yde