Elektriker elever

Eleverne på erhvervsuddannelserne scorer højt på trivsel, men de fysiske rammer trækker ned

Børne- og undervisningsministeriet har netop udgivet den årlige elevtrivselsundersøgelse på erhvervsuddannelserne. Endnu en gang scorer eleverne højt på parametre som velbefindende og egen motivation og indsats, mens de fysiske rammer for ottende år i træk er den indikator der vurderes dårligst.

Trivselsmålingen viser, at eleverne vurderer deres velbefindende til 4,3, egen indsats og motivation til 4,2, praktik til 4,1, læringsmiljø til 4,0 og de fysiske rammer til 3,6 på en skala, hvor 5 er udtryk for den bedst mulige trivsel.

- Vi er pavestolte af, at vores elever vurderer deres velbefindende og trivsel så højt på erhvervsuddannelserne. Eleverne er jo selvsagt det vigtigste for os, og at de siger, at de både har det godt med deres egen indsats og motivation, og at de befinder sig godt på uddannelserne, siger mig, at vi er lykkedes rigtigt godt med vores mission, siger Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne.

De Fysiske rammer halter bagud

Mens læringsmiljøet scorer et pænt 4,0, halter de fysiske rammer efter med en indikator på 3,6.

- Det er desværre ikke nogen overraskelse, idet det ligger meget på linje med de forgange otte år, fortæller Kasper Palm, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne.

- Vi har et stort behov for generelt at opdatere udstyr og faciliteter på erhvervsskolerne, så skolerne uddanner i tidssvarende udstyr, og samtidig også matcher den kvalitet man oplever i skolemiljøet på andre ungdomsuddannelser. Desværre er økonomien ikke til det, og slet ikke efter, at erhvervsskolerne har fået et hårdt slag i det forgange år med faldende elevtal og stigende udgifter til materialer og energi, pointerer Kasper Palm og tilføjer:

- Det er ikke for sjov, når 40 faglige organisationer og eleverne med et elevoprør forsøger at råbe politikerne op. Vi har brug for en investering i erhvervsuddannelserne og det kan ikke vente meget længere.

Praktikken scorer godt – også for eux

En anden god nyhed elevtrivselsundersøgelsen bringer med sig, er elevernes vurdering af praktikken i oplæringsvirksomhederne. Her ligger den på 4,1 og gælder både for elever på eux og på ordinær erhvervsuddannelsesordning, eud.

- Det glæder os, at eleverne vurderer praktikken så højt. Det viser blot, at de fleste elever oplever gode oplæringsforhold i virksomhederne og trives. Eux er lidt anderledes i forhold til praktikken, fordi eleverne er et halvt år ad gangen i skole og dermed er væk fra oplæringsvirksomheden i det halve år, men det ser ikke ud til at influere på, at eleverne scorer praktikken højt. Det er gode nyheder, siger Kasper Palm.

Om trivselsundersøgelsen

Børne- og Undervisningsministeriets trivselsmåling gennemføres en gang om året, hvor eleverne svarer på 35-42 spørgsmål afhængig af om de går på grundforløbet eller på hovedforløbet. Ud fra svarene beregnes 6 indikatorer, der måles på en skala fra 1-5, hvor 1 udtrykker den dårligst mulige trivsel og 5 udtrykker den bedst mulige trivsel.

Emne

Billede af næstformand for DEG-B, Kasper Palm