Efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser (ordblindeområdet)

DEG høringssvar

Grundlæggende bakker DEG op om intensionen i forslaget, nemlig at alle børn, unge og voksne skal have mulighed for at klare sig så godt som muligt, uanset hvilke forudsætninger man måtte have.

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) takker for invitationen til at afgive høringssvar. DEG har følgende bemærkninger til ovenstående høring:

DEG vil dog tillade sig at udtrykke en vis bekymring overfor forslaget om at oprette særskilte gymnasieklasser for:

”elever med forlængede uddannelsesforløb som følge af nedsat funktionsevne eller indlæringsvanskeligheder på de gymnasiale uddannelser, hvis elevgrundlaget herfor er til stede. Oprettelsen af selvstændige klasser vil give institutionerne mulighed for at tilrettelægge en undervisning, der målrettet adresserer de fælles pædagogiske udfordringer, som den givne elevgruppe kan have, fx ordblindhed”

Der er et meget stort spænd i, hvordan ordblinde klarer sig fagligt. For en stor del af de ordblinde vil det formentlig være en hæmsko at komme i en særlig klasse – mange klarer sig godt fagligt, når de får den rigtige støtte til at bruge de tilgængelige værktøjer (fx it-hjælpemidler, eksamenssituationer mv.). En særlig klasse er ikke nødvendigvis en hjælp for ordblinde.

Gymnasiet leder for manges vedkommende mod videregående uddannelse, og også her vil det være en fordel for ordblinde at lære at klare sig og håndtere deres udfordringer med en integreret anvendelse af mulige hjælpeværktøjer.

DEG mener, at vi som samfund skal blive bedre til allerede i grundskolen og videre på ungdomsuddannelserne at støtte unge i at lære at håndtere deres ordblindhed personligt, og at de får den rigtige støtte ift. værktøjerne. Her er det vigtigt, at institutionerne har den fornødne økonomi, der kan understøtte mulighederne for at udnytte de tilgængelige hjælpeforanstaltninger. Ligeledes bør der følge økonomi med den aktuelle aftale om styrkelse af ordblindeområdet.